fbpx
Co sygnalizują diody LED na karcie Datamanager 2.0?

Co sygnalizują diody LED na karcie Datamanager 2.0?

Często przy diagnostyce połączenia karty Datamanagera z Internetem pojawia się pytanie, co oznaczają poszczególne diody LED. Poniżej krótkie kompendium wiedzy.

Opis poszczególnych diod LED można znaleźć w “Instrukcji obsługi Datamanager 2.0”, którego najnowszą wersję można znaleźć na strownie Fronius Polska: http://www.fronius.pl. Niemniej, poniższy opis umożliwi Państwu szybką diagnozę stanu połączenia pomiędzy falownikiem / falownikami a platformą Solar.Web za pośrednictwem karty Datamanager 2.0.
Diody te znajdują się na karcie w miejscu wskazanym na zdjęciu:

Opis:
(1) przełącznik adresów IP (A/B)
(2) dioda „WLAN” (WiFi)
(3)  dioda „Połączenie z platformą «Solar.web»”
(4)  dioda „Zasilanie”
(5)  dioda „DATCOM”
(6) przyłącze „LAN” (Ethernet)
(7) porty WE/WY
(8) cokół anteny WiFi
(9) przełącznik rezystora terminującego portu Modbus RTU (120Ω)
(10) przełącznik MASTER/SLAVE urządzenia Datamanager w sieci „Fronius Solar Net”

Poszczególne diody odpowiadają za konkretne fragmenty połączenia pomiędzy falownikiem a platformą Solar.Web:

Diagnostykę proponujemy rozpocząć w następującej kolejności:

(4) Dioda „Zasilanie”

nie świeci: w przypadku wadliwego lub nieprawidłowego zasilania przez sieć „Fronius Solar Net” (DATCOM)
lub
gdy urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave” – prosimy sprawdzić położenie (10) przełącznika „Master/Slave”
świeci czerwonym światłem: proces aktualizacji oprogramowania się nie powiódł;
miga czerwonym światłem: karta Datamanager w trakcie procesu aktualizacji;
WAŻNE! Nie należy przerywać zasilania w trakcie procesu aktualizacji!
świeci zielonym światłem: w przypadku wystarczającego zasilania przez sieć „Fronius Solar Net”;
urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” jest gotowe do pracy;

Jeśli dioda (4) Dioda „Zasilanie” świeci na zielono, sprawdzamy następną diodę.

(5) Dioda „DATCOM”

nie świeci, jeżeli urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave”.
świeci czerwonym światłem: w przypadku przerwania połączenia w obrębie sieci „Fronius Solar Net” (DATCOM); Przyczyn może być kilka:

  1. brak terminatora/ów   w gniazdach DATCOM na pierwszym lub ostatnim falowniku;
  2. identyczne numery dwóch falowników w “Ustawienia” -> “DATCOM” –> “Numer falownika”;
  3. uszkodzony/wypięty kabel pomiędzy falownikami;
  4. wybrany zły protokół w “Ustawienia” -> “DATCOM” –> “Typy protokołów”; musi być “Solar Net“;
świeci zielonym światłem: w przypadku prawidłowego połączenia w obrębie sieci „Fronius Solar Net”;

Jeśli diody (4) Dioda „Zasilanie” oraz (5) Dioda „DATCOM” świecą na zielono, mamy poprawnie skonfigurowane połączenie pomiędzy Datamanager’em a falownikiem/falownikami. Oznacza to, że Datamanager może odczytywać i zapisywać dane pochodzące z falowników oraz z karty Sensor Card (jeśli jest w systemie).
Sprawdzamy zatem połączenie do routera.

(2) Dioda „WLAN” (WiFi)

nie świeci, jeżeli urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave”;
świeci czerwonym światłem: przy braku połączenia WLAN; Przyczyną może być wyłączony router WiFi, lub brak łączności WiFi pomiędzy routerem a Datamanagerem np. zbyt duża odległość;
miga czerwonym światłem: błąd połączenia WLAN;
miga zielonym światłem: urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie serwisowym:
przełącznik (1) adresów IP w urządzeniu „Fronius Datamanager 2.0” w wersji na karcie rozszerzeń jest ustawiony w pozycji A lub tryb serwisowy został uaktywniony z poziomu wyświetlacza falownika (“Ustawienia” –> “Punk dostęp. WiFi”), czyli punkt dostępowy WLAN jest otwarty;
miga na zmianę zielonym i czerwonym światłem: przekroczenie czasu otwarcia punktu dostępowego WLAN po otwarciu (1 godzina);
świeci zielonym światłem: przy obecności połączenia WLAN;

Czwarta dioda (3) potwierdza nam możliwość przesyłania danych do serwera Solar.Web poprzez Internet. Do ustalenia przyczyny tego typu problemów dostępne jest z poziomu Datamanager’a narzędzie “Diagnostyka sieci”, pozwalające między innymi na wykonanie komendy ping z poziomu Datamanagera (*nie* komputera). Częstym powodem braku połączenia może być źle skonfigurowany router lub adres serwera DNS.

(3) Dioda „Połączenie z platformą «Solar.web»”

nie świeci: jeżeli nie jest wymagane połączenie z platformą „Fronius Solar.web”; w menu “FRONIUS SOLAR.WEB” w Datamanagerze przekazywanie danych zostało wyłączone;
świeci czerwonym światłem: w przypadku wymaganego, ale nieistniejącego połączenia z platformą „Fronius Solar.web”; problem z konfiguracją routera!
świeci zielonym światłem: przy obecności połączenia z platformą „Fronius Solar.web”;

 

Więcej o konfiguracji Datamanager’a z Internetem można dowiedzieć się z Webinarium Podłączenie Datamanagera do Internetu.

Jedna odpowiedź do “Co sygnalizują diody LED na karcie Datamanager 2.0?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: