Solar Energy Blog
0

Forum

Forum służy do wymiany pomysłów, uwag, spostrzeżeń, rozwiązań…
Zapraszamy do aktywnego udziału!
Przydatne skrót klawiszy:
alt+shift+h = pomoc edytora
alt+shift+z = dodatkowe menu edytora

 

WAŻNE: prośba ogromna o zakładanie nowych wątków, gdy pojawia się nowe zagadnienie. Aktualnie ciągną się pojedyncze tematy (“Kilka pytań nowicjusza”), które zaczęły się od uruchomienia falownika, a przeszły [wcale nie płynnie] do gwarancji i pomp ciepła. Jak Ci, którzy przyjdą po nas, mają się w tym odnaleźć???. Pytania nie związane z tematem danego wątku będą usuwane przez Administratora!

 

Nawigacja po forum
Musisz się zalogować jeżeli chcesz umieszczać wpisy i zakładać tematy.

Kto jest wg Froniusa właścicielem instalacji - inwestor czy instalator?

Ponieważ spotkałem się z wzajemnie wykluczającymi się zdaniami, proszę przedstawiciela Fronius-a o zajęcie oficjalnego stanowiska.

  • Na forum w kilku wątkach pojawia się stwierdzenie, że to instalator powinien zarejestrować nową instalację na swoim koncie i stać się tym samym jej właścicielem (inwestor może jedynie zostać supervisorem). Pojawiła się nawet sugestia, że jest to nierozważne i w przypadku utraty zaufania / kontaktu do instalatora (zakończenie działalności) należy udowadniać własność instalacji.
  • W dokumentacji inwertera znajdują się piktogramy oraz opis, które wg mnie jadnoznacznie wskazują, że to inwestor powinien zarejestrować swoją instalację, a swojego instalatora może dodać jako supervisora.
  • Instalator twierdzi, że na oficjalnych szkoleniach Froniusa, szkoleniowcy mówią, aby instalator rejestrował instalacje na siebie i najlepiej nie mówił o tym klientowi, bo ten jeszcze się oburzy.

Z dokumentacji wynika, że różnica pomiędzy właścicielem i supervisorem jest taka, że ten drugi nie może usunąć instalacji z konta, czyli zdecydowanie jest to uprawnienie, które powinien mieć inwestor. Na koniec wg mnie wisienka na torcie: mamy XXI wiek już dość długo, a rejestracja w solar.web wykonywana na urządzeniu instalatora, gdzie ten prosi o podanie hasła do sieci WiFi jest chyba definiowane jako karygodne niedbalstwo. Domyślam się, że to też jest element oficjalnego szkolenia instalatorów.

Bardzo proszę o zajęcie stanowiska.

 

Dzień dobry,

Szanowny Panie Marku, postaram się wyjaśnić temat w zrozumiały sposób;

Właścicielem instalacji w systemie Solar.Web powinien być Użytkownik Końcowy (Inwestor), dając (lub nie) uprawnienia Instalatorowi na poziomie Gościa lub Nadzorcy, aby ten w razie problemów mógł przeprowadzić diagnostykę instalacji PV.

W praktyce jednak bardzo często wygląda to zupełnie odwrotnie - Instalator bierze na siebie instalację, dając uprawnienia Inwestorowi na poziomie Gościa lub Nadzorcy (w zależności od stopnia zaawansowania użytkownika). Jeżeli Inwestor nie widzi w tym problemu, to my również - wszystko oczywiście powinno być uzgodnione pomiędzy Inwestorem a Instalatorem.

Jedno jest pewne - dobrą praktyką jest, gdy Instalator ma wgląd do instalacji Klienta, gdyż w razie problemów może pomóc analizując dane dostarczane przez Solar.Web.
Fakt, że ogólnie warto monitorować instalację pozostaje oczywiście bezdyskusyjny, jak również to, że bez względu na to kto jest właścicielem instalacji w Solar.Web, Instalator powinien podłączyć i skonfigurować falownik Klientowi!

 

Co do hasła do sieci WiFi - oczywistym jest, że falownik (podobnie jak każde inne urządzenie łączące się z routerem Klienta) wymaga podczas konfiguracji podania hasła do sieci domowej Inwestora, aby mógł się z nią połączyć.
Podobnie, jeżeli Instalator dokonuje rejestracji falownika w Solar.Web ze swojego urządzenia w sieci domowej Klienta - urządzenie to, aby się połączyć wymaga wprowadzenia hasła.
Nie ma również żadnych przeciwskazań, aby rejestracji falownika w Solar.Web Instalator (w ramach pomocy Inwestorowi) dokonał se swojego urządzenia połączonego z własnym internetem mobilnym.

Pozdrawiam
Michał Kściuczyk
Fronius Polska

 

Rozumiem Pana odpowiedź tak:

-> nie negujemy faktu, że na szkoleniu mówi się aby instalator rejestrować falownik na swoim koncie (w sumie nie wiem dlaczego i czemu ma to służyć)

-> oczywistym jest, że falownik wymaga hasła dostępu do WiFi ale nie zrozumiał Pan mojego zarzutu w stronę szkolenia - chodzi o to, że instalacja i konfiguracja powinna być wykonywana na telefonie/tablecie/laptopie/itd - urządzeniu klienta, a nie instalatora. O ile falownik wymaga hasła WiFi o tyle tablet instalatora nie ma do niego żadnego prawa. Takie urządzenie po pewnym czasie zawiera hasła do kilkunastu - kilkudziesięciu sieci WiFi i w przypadku dostępu osoby niepowołanej stanowi zagrożenie dla sieci klientów. I nie zgodzę się, że nie ma przeciwwskazań do takiego postępowania - powinno być traktowane jako ostateczność, gdy klient stwierdzi, że nie posiada urządzenia na którym mógłby dokonać konfiguracji. Stosowane praktyki i treść szkoleń są szkodliwe z punktu widzenia bezpieczeństwa klienta. Mam jednak głęboką nadzieję, że uda się zaadresować ten problem i w przyszłości zagadnienia bezpieczeństwa będą stanowić ważny element polityki firmy.

 

Pozdrawiam gorąco

Witam anie Marku,

ad. 1. tak, jak napisał kolega:

Właścicielem instalacji w systemie Solar.Web powinien być Użytkownik Końcowy (Inwestor), dając (lub nie) uprawnienia Instalatorowi na poziomie Gościa lub Nadzorcy, aby ten w razie problemów mógł przeprowadzić diagnostykę instalacji PV.

Nie wiem skąd u Pana Instalatora nieprawdziwa informacja, jakoby "na szkoleniu mówi się aby instalator rejestrować falownik na swoim koncie". Obawiam się, że to nadinterpretacja instalatora, który niezbyt uważnie uczestniczył w szkoleniu.

Ad. 2. ma Pan absolutną rację, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa.
Tak, powinniśmy na szkoleniach bardziej podkreślać, że konfiguracja Datamanagera powinna być przeprowadzona z urządzenia Właściciela Instalacji.

Serdecznie pozdrawiam,
Maciej Piliński