Forum

Forum

Forum służy do wymiany pomysłów, uwag, spostrzeżeń, rozwiązań…
Zapraszamy do aktywnego udziału!
Przydatne skrót klawiszy:
alt+shift+h = pomoc edytora
alt+shift+z = dodatkowe menu edytora

 

WAŻNE: prośba ogromna o zakładanie nowych wątków, gdy pojawia się nowe zagadnienie. Aktualnie ciągną się pojedyncze tematy (“Kilka pytań nowicjusza”), które zaczęły się od uruchomienia falownika, a przeszły [wcale nie płynnie] do gwarancji i pomp ciepła. Jak Ci, którzy przyjdą po nas, mają się w tym odnaleźć???. Pytania nie związane z tematem danego wątku będą usuwane przez Administratora!

 

Nawigacja po forum
Musisz się zalogować jeżeli chcesz umieszczać wpisy i zakładać tematy.

Ohmpilot problem z licznikiem tauron

Cytat z data 10 kwietnia 2019, 16:18
Cytat z Waldemar Klimczuk data 31 marca 2019, 20:13

Witam
...
Licznik tauron zlicza zużycie ohmpilota jako zużycie z sieci , energia oddana do sieci jest również powiększona o Zyżycie energii ohmpilot.
...
Przed zainstalowaniem Ohmpilota wszystko było zliczane poprawnie. Czy ktoś ma pojęcie co się dzieje?

Jak by nie było to jesteś do tyłu przy każdym włączeniu ohmpilota.

Dokładnie 20%, czyli cała inwestycja traci sens

Cytat z Waldemar Klimczuk data 10 kwietnia 2019, 13:20

Temat już przerabiałem, mam Apator Smart EMU. Tak jak Piszesz, 1.7.0/2.7.0 - jeden jest na zero drugi pokazuje wartość. Sytuacja zmienia się przy włączeniu ohmpilota, oba wskazania są dodatnie i pokazują prawie dokładnie to samo (różnica kilkunastu watów).
Zakładam więc ,że w pewnych określonych warunkach licznik zaczyna źle zliczać. U mnie ma to miejsce przy pracującym ohmpilocie (przez cały czas jego pracy).

Moim zdaniem to nie jest wina Ohmpilot, tylko Twoje chwilowe zużycie jest mniejsze niż produkcja przypadająca na jedną fazę, zrównaj zużycie jednofazowe do trójfazowej produkcji i sprawdź, np. jak masz 2kW produkcji odpal piekarnik i zobacz co pokazuje licznik tauronu. Liczniki Apator dostarczane dla Taurona nie bilansują stąd problemy -> https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16513323#16513323

Uchwalona ustawa jest ewidentnie nie po myśli operatorów bo Ci usilnie wciskają nam, że realizują postanowienia ustawy bilansowaniem arytmetycznym, które nie jest prawidłowe, bo to jedynie rejestrowanie energii płynącej w poszczególnych kierunkach.

Najlepsze byłyby grzałki na regulatorach PWM (płynna regulacja mocy) - 3 grzałki 3 fazowe wysterowane symetrycznie na fazy, albo trójfazowe.

Już o tym pisałem, mam ciągłe zużycie na 3 fazach przez 24h (łącznie min. 480 W) więc przez większość czasu mam taką sytuację. Apator bilansuje i już o tym wspominałem. Sprawdzałem to na odczytach licznika. Licznik froniusa zlicza to w sposób optymalny a różnica w miesiącu rzędu 1% (vs tauron) uważam za pomiar poprawny. Błąd pojawia się tylko przy włączonym OP. Jeszcze raz, nie wiem co jest powodem (mogę się tylko domyślać) ale raczej nie sposób bilansowania licznika tauronu (dlaczego przed włączeniem OP odczyty się zgadzały?)

Cytat z Waldemar Klimczuk data 10 kwietnia 2019, 21:07

Już o tym pisałem, mam ciągłe zużycie na 3 fazach przez 24h (łącznie min. 480 W) więc przez większość czasu mam taką sytuację. Apator bilansuje i już o tym wspominałem. Sprawdzałem to na odczytach licznika. Licznik froniusa zlicza to w sposób optymalny a różnica w miesiącu rzędu 1% (vs tauron) uważam za pomiar poprawny. Błąd pojawia się tylko przy włączonym OP. Jeszcze raz, nie wiem co jest powodem (mogę się tylko domyślać) ale raczej nie sposób bilansowania licznika tauronu (dlaczego przed włączeniem OP odczyty się zgadzały?)

Z elektrycznego punktu widzenia to jedyny sposób to błędne włączenie ohm pilot względem Smartmeter czy jaki tam licznik do pomiaru zużycia jest. Bo grzałka to rezystor więc nie ma możliwości aby powodować błędne wskazania..
Zgadzały się może dlatego, że wcześniej miałeś równomiernie zużycia?

może , źle się wyraziłem: nie miałem równomiernego zużycia ono oczywiście wahało się w ciągu dnia. Ze względu na zainstalowane urządzenia (reku, system domu inteligentnego itd) zużycie nigdy nie spadało do zera. Gdy wszystko jest wyłączone (światło, odbiorniki agd itd np w nocy) to i tak mam zużycie na wszystkich fazach (łącznie ok 400 W). Nie ma u mnie sytuacji, że licznik wskazuje pobór zero.

Dodane pliki:
  • fronius.JPG

Dzwonił właśnie człowiek z Tauronu, w przyszłym tygodniu przyjedzie serwis aby sprawdzić licznik po moim zgłoszeniu. Dam znać co stwierdzili po wizycie

Panie Waldemarze,

Proszę o maila na adres pv-support-poland@fronius.com. Potrzebujemy aby Pan podał ID datamanagera (jest to numer 240.xxxxx) lub nazwę instalacji w solar.web

Przyjrzymy się pracy ohmpilota.

Pytanie jakie ustawienia zostały zastosowane. Czy jest czujnik temperatury PT 1000 oraz czy ma Pan ustawiony Plan grzania wody.

Witam

Mam czujnik PT1000, planu nie mam gdyż mam termostat zainstalowany na grzałce i on reguluje temperaturę.
Od momentu odkrycia problemu OP jest wyłączony, dane są tylko z marca.
Właśnie był serwisant z Tauron, potwierdził na protokole ,że licznik : jednocześnie nalicza energię oddaną i pobraną, bez kompensacji.
Moim zdaniem OP działa poprawnie, niestety liczniki Taurona EMU wariują ,gdy mamy jednocześnie pobór i produkcję na podobnym poziomie.
Podsumowując: OhmPilot to fajne urządzenie ale niestety w Polsce w sieci tauron nie będzie działał poprawnie. Inwestycja w to urządzenie nie ma sensu.

Zastanawia mnie,że nigdzie na stronach Froniusa nie są opisane metody kompensacji liczników energii operatorów.
Czyżby Fronius obawiał się jakiś reperkusji przy zawieraniu umów z niektórymi operatorami, których liczniki nie kompensują prawidłowo ?
Też mam EMU3 z PGE i prawidłowo kompensuje wektorowo. Zależy to od ustawień licznika.

Dodane pliki:
Cytat z Waldemar Klimczuk data 17 kwietnia 2019, 10:18

Witam

Podsumowując: OhmPilot to fajne urządzenie ale niestety w Polsce w sieci tauron nie będzie działał poprawnie. Inwestycja w to urządzenie nie ma sensu.

To o czym pisałem wcześniej. Niestety poprawnie bilansuje jedynie PGE. Ja walczę z Enea aby mieć bilansowanie realizowane prawidłowo, złożyłem reklamację 15.03 nie ustosunkowali się do niej (może pismo jest jeszcze w drodze bo liczy się data stempla w odpowiedzi), poczekam kilka dni i napiszę im, że zgodnie z ustawą z racji braku reakcji z ich strony uznaję moją reklamację za zasadną i żądam natychmiastowej wymiany licznika na ten bilansujący w sposób prawidłowy, a całą wyprodukowaną energię do czasu wymiany licznika (naliczoną w zły sposób) będę wnioskował o rozliczenie 1:1 zamiast 1:0,8 🙂 Zobaczymy co wymyślą.

PS: aby Ohm pilot działał w 100% prawidłowo potrzeba grzałek trójfazowych, których niestety nie ma 🙁