Solar Energy Blog
0
Bez kategorii E-mobilność Zarządzanie energią

FRONIUS WATTPILOT – ładowanie na własnych warunkach

Już wkrótce ładowanie samochodów elektrycznych będzie jeszcze bardziej inteligentne i atrakcyjne. Dzięki urządzeniu Fronius Wattpilot każdy kierowca elektryka będzie mógł zdecydować, w jaki sposób i gdzie chce ładować swój pojazd. Z kolei samo ładowanie, w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną lub zmienną taryfą za energię elektryczną, to niezwykle atrakcyjna propozycja pod względem finansowym dla wszystkich posiadających lub rozważających kupno auta na prąd.

Fronius uzupełnia swoją szeroką ofertę rozwiązań o stację ładowania Wattpilot. Jej premiera odbędzie się w maju. Tym samym austriacka firma, oprócz sektora fotowoltaiki i ogrzewania, wkracza w e-mobilność. A to już nie tylko chwilowa moda, a wyraźny, światowy trend, który w niedalekiej przyszłości zmieni oblicze rynku motoryzacyjnego.

Każdy, kto rozważa zakup samochodu elektrycznego lub jest już właścicielem takiego pojazdu, z pewnością zastanawia się nad wyborem idealnej stacji ładowania. Kluczowymi czynnikami są tutaj przede wszystkim niezależność oraz niskie koszty. I tutaj przychodzi z pomocą inteligentne rozwiązanie Fronius Wattpilot, które zapewnia elastyczność, szczególnie korzystne opcje ładowania, a także wiele innych praktycznych zalet, o których poniżej.

Ładowanie w domu i podróży

Dzięki temu, że Wattpilot dostępny jest w dwóch wariantach – domowym (Wattpilot Home) i mobilnym (Wattpilot Go) – zaspokaja on praktycznie wszystkie potrzeby.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z zamontowanym na stałe urządzeniem do ładowania o mocy 11 kW, przeznaczonym do użytku domowego lub w małych firmach. W ten sposób, ze zwykłego gniazda powstaje inteligentna stacja ładowania do zastosowania w garażu, podziemnym parkingu czy carporcie.

Opcja Wattpilot Go gwarantuje natomiast maksimum niezależności. Wszystko dzięki mobilnemu rozwiązaniu w zakresie ładowania o mocy 11 lub 22 kW. Sprawdzi się ona w domu, w małych firmach i – uwaga – podczas podróży. Z racji niewielkich rozmiarów, urządzenie można zdemontować i zabrać ze sobą do bagażnika, a dzięki opcjonalnemu zestawowi adapterów, ładować w każdym gnieździe na trasie. Niekoniecznie musi to być instalacja, która posiada w swoim systemie PV. Wystarczy podłączyć się do gniazda i zacząć ładowanie.

Rys. 1. Schemat połączeń

Elastyczna aplikacja

Urządzenie austriackiego producenta wpisuje się w obecne trendy technologiczne. Można je z łatwością uruchomić i obsługiwać za pomocą aplikacji mobilnej Solar.wattpilot, która działa na urządzeniach z systemem iOS i Android. W ten sposób możemy uruchomić urządzenie zaledwie kilkoma kliknięciami w ekran smartfona czy tabletu. Aplikacja jest jedynym interfejsem użytkownika potrzebnym do tego, aby w prosty i przejrzysty sposób obsługiwać wszystkie funkcje. Pozwala również na ustawienie ładowania i wizualizację procesów ładowania.

Inteligentnie i ekonomicznie

Tankowanie prądem jest szczególnie tanie dzięki zmiennej taryfie za energię elektryczną (ta funkcja będzie dostępna od maja 2021 r. w Austrii i Niemczech, w innych krajach zostanie udostępniona w późniejszym terminie – przyp.). Jest ona uzależniona od aktualnych cen na giełdzie i z minimalnym narzutem przekazywana bezpośrednio użytkownikowi. Może on z łatwością ustawić w Solar.wattpilot, za jaką maksymalnie kwotę chce naładować pojazd. W Polsce użytkownicy stacji mogą ustawiać harmonogramy ładowania zgodne z tańszą taryfą (np. G12), mając dzięki temu pewność, że samochód będzie ładowany po prostu taniej.

Oprócz zmiennej taryfy za energię lub harmonogramów ładowania istnieją kolejne dwie metody pozwalające na jeszcze bardziej ekonomiczne ładowanie – Next Trip i Eco. Można je ustawić bezpośrednio w urządzeniu lub we wspomnianej wyżej aplikacji.

W zależności od sytuacji samochód elektryczny ładowany jest bardzo ekonomicznie lub dokładną ilością energii, jaką potrzebuje do przejechania planowanej trasy. W trybie Next Trip samochód jest ładowany energią z myślą o konkretnej trasie. Gwarantuje on zatankowanie pojazdu ilością energii wystarczającą na najbliższą trasę, przy użyciu najtańszej energii dostępnej w czasie ładowania. Tryb Eco jest idealny dla posiadaczy instalacji PV, ponieważ łączy ładowanie nadwyżkami z instalacji z PV ze zmienną taryfą za energię.

Fronius Wattpilot może optymalnie spożytkować nadwyżki energii z instalacji PV i reguluje moc ładowania z dokładnością do 1 A aż do maksymalnej wartości. W ten sposób możliwie najwięcej energii słonecznej trafia do samochodu elektrycznego.

Jako jeden z niewielu produktów na rynku Fronius Wattpilot może ładować napięciem jednofazowym lub trójfazowym. Oznacza to spożytkowanie całej nadwyżki energii z instalacji PV od 1,38 kW do 22 kW. Energia ładowania regulowana jest z dokładnością do 1 A, a przełączanie między układem jedno- i trójfazowym odbywa się automatycznie. W przeciwieństwie do typowych stacji ładowania pozwala to także uniknąć kosztownych skoków obciążenia.

Rys. 2. Dane techniczne Fronius Wattpilot

Podsumowując, Fronius Wattpilot skierowany jest do wszystkich użytkowników samochodów elektrycznych, niezależnie od tego czy posiadają własną instalację PV. Jednak warto pamiętać, że połączenie e-mobilności z instalacją PV przynosi największe korzyści. Poprawia to wskaźniki ekonomiczne eksploatacji zarówno instalacji PV, jak i samochodu elektrycznego.

Pobierz kartę katalogową Fronius Wattpilot:

Obejrzyj webinarium na temat Fronius Wattpilot


Jesteś instalatorem i nie jesteś jeszcze zarejestrowany na tej stronie? Kliknij w LINK, zarejestruj się i uzyskaj dostęp do wszystkich treści i dostępnych promocji na Forum!

Jesteś właścicielem domu i posiadasz instalację PV lub zastanawiasz się nad jej zakupem? Interesujesz się fotowoltaiką, zarządzaniem energią i różnymi rozwiązaniami PV? Jeśli tak, to przejdź do strony www.fronius.pl/solar i znajdź wiele ciekawych treści z zakresu fotowoltaiki.

Może Ci się też spodobać

6 komentarzy

  • Karol Pakosz
    Odpowiedź
    Karol Pakosz
    5 maja 2021 at 22:22

    Spoko a dajcie linka do tych dodatkowych kabli łączących samochód z tą ładowarką, jakie są wtyczki wpinane w gniazdo w samochodzie, jakie macie rodzaje wtyczek.

  • Adam Gacek
    Odpowiedź
    Adam Gacek
    6 maja 2021 at 07:23

    Brakowało tego w ofercie.

  • Odpowiedź
    Miroslaw
    7 maja 2021 at 07:33

    Czy to nie jest tylko rebranding obecnego od dawna na rynku go-eCharger ?

    • Jacek Gneza
      Jacek Gneza
      13 września 2023 at 16:01

      Panie Mirosławie,
      Urządzenie jest w pełni kompatybilne z platformą solarweb. Możemy śledzić wykresy w naszej aplikacji oraz wykorzystywać do ładowania samochodu np. tylko nadwyżki.

      Pozdrawiam.

  • Jakub Chojnacki
    Odpowiedź
    Jakub Chojnacki
    30 czerwca 2021 at 16:43

    Przewidujecie wersję “stacjonarną” ze zintegrowanym kablem?

    • Jacek Gneza
      Jacek Gneza
      13 września 2023 at 15:40

      Panie Jakubie,

      Jest dostępna wersja Home.

      Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.