Treść
- Datamanager jako osobne urządzenie do komunikacji
- Podstawy połączeń sieciowych
- Uruchomienie punktu dostępowego w falowniku
- Konfiguracja połączenia z Solar.Web w przeglądarce
- Narzędzie Datalogger Finder
- Rozwiązywanie problemów
Wymagania
- Znajomość podstawowych pojęć w komunikacji sieciowej
- Znajomość falowników Fronius
Zanim obejrzysz…
Przed obejrzeniem webinarium prosimy zapoznać się z poniższymi rysunkami, które opisują dwa najważniejsze kroki w procesie konfigurowania Datamanagera:
40 komentarzy
Instalator
28 marca 2017 at 17:30Czy wszystkie interfejsy są na pokładzie, czy należy wybrać przy zamówieniu?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:36Wszystkie falowniki w wersji “Wlan/Web” zawierają kartę Datamanager 2.0.
Karta Datamanager zawiera wszystkie interfejsy (WiFi oraz LAN, a także: Modbus TCP, Modbus RTU, JSON, itd.).
Instalator
28 marca 2017 at 17:30Ile “dni” jeżeli chodzi o gromadzenie danych jest w stanie zapisać falownik w przypadku braku Internetu?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:38Falownik sam – nic nie zapamięta. Ale karta Datamanager (DM) ma pamięć na archiwum 4096 dni.
Jeśli do karty DM podłączymy poprawnie 10 falowników, pamięć zostanie podzielona odpowiednio i będzie to “tylko” 409 dni, itd.
Ważne jest, aby połączenie falownik(i) – Datamanager czyli Solar.Net było prawidłowe. W przeciwnym wypadku DM nic nie zapisze w swojej pamięci.
Instalator
28 marca 2017 at 17:31Czy w każdym z falowników przy opcji Wi-Fi trzeba Datamanager?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:42Jeśli mamy falowniki połączone ze sobą siecią DATCOM, wystarczy jeden z kartą DM (czyli “Wlan/Web”), a wszystkie pozostałe mogą być bez karty (czyli w wersji “Light”)
Instalator
28 marca 2017 at 17:31Dlaczego solar.web wymienia dane co 1h?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:43Karta DM wysyła podstawowe (bieżące) dane co 15 sekund, a dane archiwalne raz na godzinę – chodzi o zmniejszenie obciążenia sieci i serwera.
Proszę pamiętać, że dane te pochodzą z setek tysięcy instalacji na całym świecie.
Instalator
28 marca 2017 at 17:32Wpisanie „http://datamanager” często nie działa – dlaczego?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:44Niepowodzenie z adresem http://datamanager zależy od użytej przeglądarki i/lub wersji systemu operacyjnego [Windows]. Dlatego warto zapamiętać i wpisać w razie potrzeby http://192.168.250.180
Instalator
28 marca 2017 at 17:32Co to są „koszty uzyskania”?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:45„Stawka wynagrodzenia” = kwota, którą uzyskujemy za sprzedaż energii do Operatora.
„Koszty uzyskania” = koszt zakupu energii od Operatora.
Instalator
28 marca 2017 at 19:52Można też użyć Fronius Datalogger Finder – gdyby ktoś zapomniał jaki adres IP został nadany?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:45Tak! W webinarium jest pokazane gdzie można ten program pobrać i jak z niego skorzystać.
Instalator
28 marca 2017 at 19:52Na portalu solerweb.com nie ukazują się archiwalne wykresy produkcji energii, zaś instalacja pracuje prawie rok. Dane bieżące są. Na czym polega problem?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:46W falowników i/lub Datamanagerze jest ustawiona niepoprawna data! Uwaga: jeśli falownik był wyłączony przez kilka miesięcy (np. czekając na wymianę licznika przez OSD) mógł się w nim rozładować superkondensator podtrzymujący pracę Zegara Czasu Rzeczywistego (ang. Real Time Clock, RTC).
Instalator
28 marca 2017 at 19:56Jak wykonać terminator i/lub zamknąć pętlę komunikacji?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:46Aby karta DM mogła „widzieć” się z falownikiem, konieczne jest zamknięcie pętli komunikacyjnej RS-422 (DATCOM). W tym celu musimy w gniazdach IN / OUT w płycie RECERBO (to ta z wyświetlaczem) umieścić terminatory lub zamknąć pętlę zwykłym patch-cordem (jedna wtyczka do IN, druga do OUT).
JEST TO KONIECZNE NAWET W PRZYPADKU, GDY MAMY DO CZYNIENIA TYLKO Z JEDNYM FALOWNIKIEM, A KARTA DATAMANAGERA ZNAJDUJE SIĘ W JEGO WNĘTRZU.
Instalator
28 marca 2017 at 19:57Czy falowniki łączymy skrętką UTP?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 21:09Tak, „zwykłym” kablem Ethernetowym. Zalecana jest skrętka czteroparowa ekranowana np.: S/STP
Instalator
28 marca 2017 at 19:58Nazwa instalacji – czy są zalecenia do nadawania np. miejscowości, moc instalacji, nazwisko klienta?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 21:12Wedle uznania instalatora, ale warto mieć własny system, który przy np. 150 monitorowanych instalacjach pozwoli na ich łatwą identyfikację.
Dlatego nazwisko klienta + miejscowość + moc – jak najbardziej tak…
Robert
23 czerwca 2018 at 21:52Robiłem upgrade Datamanager-a i mi zawisł przez sieć WIFI – teraz nie umiem się dostać do monitoringu, Co robić ? mam F 3.6 -1
( można zrobic upgrade przez USB ? gdzie go szukać ?)
Pozdrawiam
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:18Panie Robercie,
W tej sytuacji zalecam reset falownika (odłączenie napięcia AC oraz DC na 10 minut). Jeżeli update nie będzie możliwy należy wymienić kartę datamanager.
Pozdrawiam.
Problem
10 maja 2019 at 13:37Jestem instalatorem i połączyłem się z falownikiem na solar web na swoim koncie jako właściciel. Jak to teraz zmienić żeby prawdziwy właściciel mógł prawidłowo połączyć się z falownikiem na aplikacji solar web?
Fronius Polska
11 maja 2019 at 11:43Dzień dobry,
Proszę wykonać następujące kroki w SolarWeb:
1. Założyć na SolarWeb konto dla właściciela
2. Zalogować się na konto instalatora
3. Dla przedmiotowej instalacji w zakładce „Ustawienia” —> „Uprawnienia” dopisać swoje konto (instalatora)
4. W zakładce „Uprawnienia” —> „Właściciel” zmienić konto na właściwe.
Serdecznie pozdrawiamy,
Fronius Polska
Marcel
3 grudnia 2019 at 19:51Co zrobić jeżeli próbując dodać instalację PV do konta klienta poprzez datalogger id wyskakuje komunikat identyfikator: datalogger jest niedostępny!
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:19Panie Marcelu,
Ta sytuacja wskazuje, że datamanager został już dodany do solarweb.com.
Aby odzyskać taką instalację prosimy o kontakt na pv-support-poland@fronius.com.
Pozdrawiam.
Mariusz
21 marca 2020 at 16:01witam. czy terminatorki 2 szt lub kawałek paczkorda czyli jeden kabel jest/są załączone do inwertera przy zakupie ???
czy mam biegać po sklepach ?
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:20Panie Mariuszu,
Terminatory są w zestawie z kartą datamanager.
Pozdrawiam.
Kuba
12 sierpnia 2020 at 13:57Router nadał dynamicznie IP inwertorowi. Czy powinienem w routerze ustawić stałe IP dla tego inwertera ?
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:27Panie Kubo,
Nie jest to konieczne natomiast ustawieni stałego adresu IP często pomaga rozwiązać problemy z połączeniem. Warto te ustawienie wprowadzić z poziomu falownika.
Pozdrawiam.
Łukasz
9 grudnia 2020 at 14:02Witam,
Probuje podłączyć sieć przez wifi,
wybieram Asysten solar web i pozniej laduje sie bez konca co może byc przyczyna?
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:28Panie Łukaszu,
W niektórych wersjach oprogramowania występuje ten błąd. Jest on związany z polskimi znakami. Jedną z metod poradzenia sobie z tym problemem jest zmiana języka przeglądarki (całego interfejsu programu) na angielski.
Pozdrawiam.
Problem z logowaniem
20 grudnia 2020 at 17:58Witam
Po wpisaniu adresu 192…….. Ciągle ładuje wyświetla monitorowanie instalacji, po 1 godz. Brak reakcji nie można skonfigurować połączenia. Czy można zrobić jakiś restart ponownego połączenia? Aby zacząć od nowa?
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:31Szanowny Panie,
Nawiązując do wcześniejszego komentarza można zmienić język przeglądarki. Drugim sposobem jest równoległe uruchomienie konfiguracji na innym urządzeniu. Pojawi się komunikat na temat przejęcia konfiguratora. Po zatwierdzeniu chęci przejęcia, konfiguracja powinna przebiec bez zakłóceń.
Pozdrawiam.
Wojciech
27 lutego 2021 at 17:04Falownik Fronius symo 10 nie wysyła danych na solarwe, około 5 miesięcy od uruchomienia instalacji nie było problemu teraz od lutego jest problem z wysyłaniem danych, zauważyłem że problem pojawił się po okresie w którym panele były przykryte śniegiem, teraz łączy się falownik z solarweb sporadycznie i to tylko na chwilę
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:32Panie Wojciechu.
Sugeruję rozpocząć od sprawdzenia poprawności daty. należy to zrobić w zakładce Analiza na solarweb.com. Pod numerem ID datamanagera znajduje się aktualna data zapisana w tym urządzeniu.
Jeżeli jest niepoprawna należy to zmienić łącząc się bezpośrednio z falownikiem.
Pozdrawiam.
Tomek9559
23 lipca 2022 at 11:59Czy w wersji light falownika jest mozliwosc zrobienia monitoringu instalacji? Jesli tak to w jaki sposob?
Jacek Gneza
7 września 2023 at 14:33Panie Tomku,
Jedynym sposobem na monitoring na solarweb.com jest zakup karty datamanager.
Pozdrawiam.