Treść
- Datamanager jako osobne urządzenie do komunikacji
- Podstawy połączeń sieciowych
- Uruchomienie punktu dostępowego w falowniku
- Konfiguracja połączenia z Solar.Web w przeglądarce
- Narzędzie Datalogger Finder
- Rozwiązywanie problemów
Wymagania
- Znajomość podstawowych pojęć w komunikacji sieciowej
- Znajomość falowników Fronius
Zanim obejrzysz…
Przed obejrzeniem webinarium prosimy zapoznać się z poniższymi rysunkami, które opisują dwa najważniejsze kroki w procesie konfigurowania Datamanagera:


Link do nagrania webinarium:
![]() | https://register.gotowebinar.com/recording/619703826594858497 |
31 komentarzy
Instalator
28 marca 2017 at 17:30Czy wszystkie interfejsy są na pokładzie, czy należy wybrać przy zamówieniu?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:36Wszystkie falowniki w wersji “Wlan/Web” zawierają kartę Datamanager 2.0.

Karta Datamanager zawiera wszystkie interfejsy (WiFi oraz LAN, a także: Modbus TCP, Modbus RTU, JSON, itd.).
Instalator
28 marca 2017 at 17:30Ile “dni” jeżeli chodzi o gromadzenie danych jest w stanie zapisać falownik w przypadku braku Internetu?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:38Falownik sam – nic nie zapamięta. Ale karta Datamanager (DM) ma pamięć na archiwum 4096 dni.
Jeśli do karty DM podłączymy poprawnie 10 falowników, pamięć zostanie podzielona odpowiednio i będzie to “tylko” 409 dni, itd.
Ważne jest, aby połączenie falownik(i) – Datamanager czyli Solar.Net było prawidłowe. W przeciwnym wypadku DM nic nie zapisze w swojej pamięci.
Instalator
28 marca 2017 at 17:31Czy w każdym z falowników przy opcji Wi-Fi trzeba Datamanager?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:42Jeśli mamy falowniki połączone ze sobą siecią DATCOM, wystarczy jeden z kartą DM (czyli “Wlan/Web”), a wszystkie pozostałe mogą być bez karty (czyli w wersji “Light”)

Instalator
28 marca 2017 at 17:31Dlaczego solar.web wymienia dane co 1h?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:43Karta DM wysyła podstawowe (bieżące) dane co 15 sekund, a dane archiwalne raz na godzinę – chodzi o zmniejszenie obciążenia sieci i serwera.
Proszę pamiętać, że dane te pochodzą z setek tysięcy instalacji na całym świecie.
Instalator
28 marca 2017 at 17:32Wpisanie „http://datamanager” często nie działa – dlaczego?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:44Niepowodzenie z adresem http://datamanager zależy od użytej przeglądarki i/lub wersji systemu operacyjnego [Windows]. Dlatego warto zapamiętać i wpisać w razie potrzeby http://192.168.250.180
Instalator
28 marca 2017 at 17:32Co to są „koszty uzyskania”?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:45„Stawka wynagrodzenia” = kwota, którą uzyskujemy za sprzedaż energii do Operatora.
„Koszty uzyskania” = koszt zakupu energii od Operatora.
Instalator
28 marca 2017 at 19:52Można też użyć Fronius Datalogger Finder – gdyby ktoś zapomniał jaki adres IP został nadany?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:45Tak! W webinarium jest pokazane gdzie można ten program pobrać i jak z niego skorzystać.
Instalator
28 marca 2017 at 19:52Na portalu solerweb.com nie ukazują się archiwalne wykresy produkcji energii, zaś instalacja pracuje prawie rok. Dane bieżące są. Na czym polega problem?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:46W falowników i/lub Datamanagerze jest ustawiona niepoprawna data! Uwaga: jeśli falownik był wyłączony przez kilka miesięcy (np. czekając na wymianę licznika przez OSD) mógł się w nim rozładować superkondensator podtrzymujący pracę Zegara Czasu Rzeczywistego (ang. Real Time Clock, RTC).
Instalator
28 marca 2017 at 19:56Jak wykonać terminator i/lub zamknąć pętlę komunikacji?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 20:46Aby karta DM mogła „widzieć” się z falownikiem, konieczne jest zamknięcie pętli komunikacyjnej RS-422 (DATCOM). W tym celu musimy w gniazdach IN / OUT w płycie RECERBO (to ta z wyświetlaczem) umieścić terminatory lub zamknąć pętlę zwykłym patch-cordem (jedna wtyczka do IN, druga do OUT).
JEST TO KONIECZNE NAWET W PRZYPADKU, GDY MAMY DO CZYNIENIA TYLKO Z JEDNYM FALOWNIKIEM, A KARTA DATAMANAGERA ZNAJDUJE SIĘ W JEGO WNĘTRZU.
Instalator
28 marca 2017 at 19:57Czy falowniki łączymy skrętką UTP?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 21:09Tak, „zwykłym” kablem Ethernetowym. Zalecana jest skrętka czteroparowa ekranowana np.: S/STP
Instalator
28 marca 2017 at 19:58Nazwa instalacji – czy są zalecenia do nadawania np. miejscowości, moc instalacji, nazwisko klienta?
Fronius Polska
28 marca 2017 at 21:12Wedle uznania instalatora, ale warto mieć własny system, który przy np. 150 monitorowanych instalacjach pozwoli na ich łatwą identyfikację.
Dlatego nazwisko klienta + miejscowość + moc – jak najbardziej tak…
Robert
23 czerwca 2018 at 21:52Robiłem upgrade Datamanager-a i mi zawisł przez sieć WIFI – teraz nie umiem się dostać do monitoringu, Co robić ? mam F 3.6 -1
( można zrobic upgrade przez USB ? gdzie go szukać ?)
Pozdrawiam
Problem
10 maja 2019 at 13:37Jestem instalatorem i połączyłem się z falownikiem na solar web na swoim koncie jako właściciel. Jak to teraz zmienić żeby prawdziwy właściciel mógł prawidłowo połączyć się z falownikiem na aplikacji solar web?
Fronius Polska
11 maja 2019 at 11:43Dzień dobry,
Proszę wykonać następujące kroki w SolarWeb:
1. Założyć na SolarWeb konto dla właściciela
2. Zalogować się na konto instalatora
3. Dla przedmiotowej instalacji w zakładce „Ustawienia” —> „Uprawnienia” dopisać swoje konto (instalatora)
4. W zakładce „Uprawnienia” —> „Właściciel” zmienić konto na właściwe.
Serdecznie pozdrawiamy,
Fronius Polska
Marcel
3 grudnia 2019 at 19:51Co zrobić jeżeli próbując dodać instalację PV do konta klienta poprzez datalogger id wyskakuje komunikat identyfikator: datalogger jest niedostępny!
Mariusz
21 marca 2020 at 16:01witam. czy terminatorki 2 szt lub kawałek paczkorda czyli jeden kabel jest/są załączone do inwertera przy zakupie ???
czy mam biegać po sklepach ?
Kuba
12 sierpnia 2020 at 13:57Router nadał dynamicznie IP inwertorowi. Czy powinienem w routerze ustawić stałe IP dla tego inwertera ?