Solar Energy Blog
0

Forum

Forum służy do wymiany pomysłów, uwag, spostrzeżeń, rozwiązań…
Zapraszamy do aktywnego udziału!
Przydatne skrót klawiszy:
alt+shift+h = pomoc edytora
alt+shift+z = dodatkowe menu edytora

 

WAŻNE: prośba ogromna o zakładanie nowych wątków, gdy pojawia się nowe zagadnienie. Aktualnie ciągną się pojedyncze tematy (“Kilka pytań nowicjusza”), które zaczęły się od uruchomienia falownika, a przeszły [wcale nie płynnie] do gwarancji i pomp ciepła. Jak Ci, którzy przyjdą po nas, mają się w tym odnaleźć???. Pytania nie związane z tematem danego wątku będą usuwane przez Administratora!

 

Nawigacja po forum
Musisz się zalogować jeżeli chcesz umieszczać wpisy i zakładać tematy.

Dane do logowania podczas konfiguracji

Witam wszystkich,

Jestem konsumentem u którego jakiś czas temu była zakładana instalacja przez zewnętrzną firmę. Zastanawia mnie jednak sama konfiguracja.

Czy jako właściciel instalacji powinienem otrzymać hasło do konta "admin", które jest ustawiane podczas konfiguracji(zdjęcie nr 1 poniżej)? W końcu instalacja należy do mnie więc powinienem mieć pełen dostęp do tego urządzenia?

Czy jeżeli instalator podał swój login i hasło do Fronius solar.web (zdjęcie nr 2 poniżej) to przypisał tą instalację do swojego konta - przez co będzie miał możliwość podglądania stanu mojej instalacji? Mogę żądać aby instalacja była przypisana do mojego konta - tak abym tylko ja mógł nadzorować/obserwować jak pracuję instalacja?

 

Szanowny Panie Wiktorze,

Postaram się szczegółowo odpowiedzieć na Pana pytania;

DOSTĘP DO DATAMANAGERA:

  1. Po pierwsze hasło zakładane jest w celu zabezpieczenia dostępu do falownika z sieci lokalnej. Dostęp z zewnątrz (bez odpowiednich zaawansowanych konfiguracji adresowania IP z Pana strony) nie jest możliwy.
    Hasło zakłada często instalator podczas konfiguracji Datamanagera.
  2. Oczywiście nie ma żadnych przeciwskazań (a nawet wskazane) aby znał Pan to hasło na wypadek gdyby w przyszłości zaistniała konieczność zmian konfiguracji.
    Proponuję zatem skontaktować się z Instalatorem Pana systemu PV w celu podania tego hasła.
  3. Dlaczego Instalatorzy wprowadzają hasło? ... bez niego nie ma możliwości skonfigurawania falownika.
    Dlaczego często nie podają hasła użytkownikowi? ... np. w obawie o zmiany jakich można dokonać w konfiguracji, a które mogę skutecznie wyeliminować instalację z monitoringu.
  4. Warto tutaj zauważyć, że dostęp do webserwera Datamanagera posiada dwa hasła: Admin i Service - dostęp do drugiego zarerwowany jest, jak sama nazwa wskazuje, dla serwisu i blokuje dostęp do ustawień zaawansowanych.
    Użytkownik również do tego hasła może uzyskać dostęp, jednak bierze na siebie pełną odpowiedzialność za swoje czyny w instalacji.
    W tej sprawie, podobnie jak przy haśle Admin, skontaktować się należy z Instalatorem.
  5. Co w przypadku gdy kontakt z Instalatorem jest utrudniony, firma już nie istnieje itd.? ... prosimy o kontakt ze Wsparciem Technicznym Fronius poprzez formularz kontaktowy na niniejszym forum, wybierając odpowiedni temat zapytania. Mamy możliwość udostępnia hasła jednodniowego, po użyciu którego można nadać oba hasła własne.
    Również w nowym sofcie Datamanagera (poprzez ustawienia komponentów w Solar.Web) właściciej instalacji ma możliwość generowania hasła zastępczego.
    Zwrócenie się do nas o to hasło powinno pozwalać nam upewnić się o fizycznym "właścicielstwie" instalacji (mail wysłany z konta właściciela instalacji w Solar.Web lub potwierdzenie dokumentem - sprawa rozpatrywana indywidualnie).

 

KONTO W SOLAR.WEB:

Zanim opiszę politykę dostępu do podglądu instalacji, chciałbym podzielić (czysto teoretycznie i trochę żartobliwie) Użytkowników instalacji PV na dwie grupy:
- pierwsza; "pozwolę Instalatorowi na podgląd mojej instalacji, bo wiem że w razie problemów będzie miał możliwość zdalnej diagnozy oraz (bardzo często) rozwiązania tego problemu bez konieczności wizyty u mnie w domu..."  
- druga; "instalacja jest moja, zapłaciłem, więc nikt nie będzie mi na nią zaglądał..."

Z jednym i drugim podejściem spotykamy się na codzień i na tej podstawie możemy wysnuć pewne wnioski;
pierwsza grupa Użytkowników w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów ma się łatwiej - telefon do Instalatora często wystarcza by rozwiązać problem. Druga grupa natomiast, często słyszy od Instalatora dzwoniąc do niego z prośbą o pomoc, że niestety, skoro nie dostał on możliwości podglądu instalacji, nie ma możliwości pomóc zdalnie - konieczna będzie wizyta Instalatora, niekoniecznie darmowa - problem nie musi być "gwarancyjny".

Zostawiam zatem temat uprawnień w Solar.Web i haseł do Datamanagera do przemyśleń. Każdy Użytkownik naszych urządzeń i aplikacji ma prawo decydować o swojej własności, czego nie podważamy.
Instalacja powinna być skonfigurowana i przypisana do konta fizycznego właściciela i to on nadaje uprawnienia Instalatorowi. Często jest jednak odwrotnie - sprawa do uzgodnienia między Użytkownikiem a Instalatorem.
Często Użytkownik końcowy sam konfiguruje wszystko (oczywiście Instalatorów zawsze namawiamy do pomocy w tych czynnościach, a nawet obligujemu do tego) i wtedy też przecież posiada wszystkie hasła.
Dodam jeszcze na koniec, że obojętnie kto konfigurował instalację, prawa do właścicielstwa i uprawnienia, można w każdej chwili nadawać i przekazywać zgodnie z hierarchią uprawnień.

 

Pozdrawiam
Michał Kściuczyk
Fronius Polska

Prawidłowo instalacja powinna być zarejestrowana na twoje prywatne konto jako właściciela a nie na konto instalatora... wtedy po rejestracji ty dajesz mu uprawnienia nadzorcy.

Co do hasła do konta admin to już kwestia ustaleń między tobą a instalatorem...

Michał Kściuczyk has reacted to this post.
Michał Kściuczyk
Cytat z Michał Kściuczyk data 17 września 2020, 08:27

 

Z jednym i drugim podejściem spotykamy się na codzień i na tej podstawie możemy wysnuć pewne wnioski;
pierwsza grupa Użytkowników w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów ma się łatwiej - telefon do Instalatora często wystarcza by rozwiązać problem. Druga grupa natomiast, często słyszy od Instalatora dzwoniąc do niego z prośbą o pomoc, że niestety, skoro nie dostał on możliwości podglądu instalacji, nie ma możliwości pomóc zdalnie - konieczna będzie wizyta Instalatora, niekoniecznie darmowa - problem nie musi być "gwarancyjny".

Zostawiam zatem temat uprawnień w Solar.Web i haseł do Datamanagera do przemyśleń. Każdy Użytkownik naszych urządzeń i aplikacji ma prawo decydować o swojej własności, czego nie podważamy.
Instalacja powinna być skonfigurowana i przypisana do konta fizycznego właściciela i to on nadaje uprawnienia Instalatorowi. Często jest jednak odwrotnie - sprawa do uzgodnienia między Użytkownikiem a Instalatorem.
Często Użytkownik końcowy sam konfiguruje wszystko (oczywiście Instalatorów zawsze namawiamy do pomocy w tych czynnościach, a nawet obligujemu do tego) i wtedy też przecież posiada wszystkie hasła.
Dodam jeszcze na koniec, że obojętnie kto konfigurował instalację, prawa do właścicielstwa i uprawnienia, można w każdej chwili nadawać i przekazywać zgodnie z hierarchią uprawnień.

 

Pozdrawiam
Michał Kściuczyk
Fronius Polska

Dziękuję za tak obszerną odpowiedź!

Podzielam nie jako Pana rozumowanie - warto żeby instalator miał dostęp do instalacji, ale moim zdaniem w wyznaczonych sytuacjach. Jako, że 'laikiem' w sprawach nowej technologii nie jestem zakładam, że Solar.web udostępnia możliwość 'zapraszania' osób postronnych (inne konto) aby mogli podglądać działanie instalacji oraz późniejszej możliwości zabrania praw do podglądu danej instalacji. Czy na razie nie ma takiej funkcjonalności ? Przyznam, że nie miałem czasu jeszcze zaznajomić się z całym serwisem.

Cytat z Karllo data 17 września 2020, 08:32

Prawidłowo instalacja powinna być zarejestrowana na twoje prywatne konto jako właściciela a nie na konto instalatora... wtedy po rejestracji ty dajesz mu uprawnienia nadzorcy.

Co do hasła do konta admin to już kwestia ustaleń między tobą a instalatorem...

Dziękuję za utwierdzenie mnie w moich przekonaniach. Muszę porozmawiać z moim instalatorem. Tak jak wyżej pytałem, można później mu te uprawnienia w dowolnym momencie nadawać i odbierać? Czy raz nadane prawa nie idzie cofnąć?
Według mnie instalator powinien mieć hasła do admina i service, jednak jako właściciel hasło do admin również powinienem posiadać.

Z tego co kojarzę to zmianę właściciela zrobisz sam mając dane logowania do konta instalatora: ustawienia, więcej i zmień użytkownika...

Powiadom tylko o tym instalatora że przenosisz  na swoje konto instalację PV aby nie było później jakichś niedomówień... Dodatkowo jako właściciel wybierasz sobie rodzaj gwarancji i jej przedłużenie...

Następnie jak pisałem wyżej bez problemu przyznasz mu uprawnienia nadzorcy i nie ma problemu, w razie co kiedyś mu je odbierzesz... (ustawienia, uprawnienia i dodaj)

 

Poniżej dwa zdjęcia...

Dodane pliki:
  • dsgrt.jpg
  • fqaerq.jpg

Szanowny Panie Wiktorze,

dokładnie jak napisał Użytkownik Karllo. Uprawnienia (Gościa lub Nadzorcy) nadaje Właściciel instalacji w Solar.Web.
W każdej chwili może je zmienić lub odebrać uprawnionemu.

Zmienić właściciela może natomiast tylko obecny właściciel. Podczas tej czynności obecny własciciel zostanie zapytany oto, czy ma pozostać jako uprawniony.

Pozdrawiam:
Michał Kściuczyk
Fronius Polska

 

Dziękuję Karllo oraz Panie Michale,

Jeszcze takie pytanie, jakie możliwości daje konto "admin" - dokładnie jakie ustawienia może zmieniać użytkownik z takimi uprawnieniami, ponieważ instalator stwierdził, że kategorycznie nie przekaże mi tego hasła. Argumentując to tym, że musiałby podać mi hasło instalatorskie oraz że takie uprawnienia nie są mi potrzebne.

Jako unser nie masz dostępu do ustawień, jako admin dostęp do prawie wszystkich zakładek z poniższego printscrna oprócz dwóch ostatnich, jako service dodatkowo do tych dwóch.

 

Jakie dokładnie ustawienia to znajdziesz w pdf LINK

Dodane pliki:
  • gdhr.jpg
Wiktor Dąbrowski has reacted to this post.
Wiktor Dąbrowski

Szanowny Panie Wiktorze,

wszystko zależy czy mówimy o haśle dostępowym do Datamanagera, czy o uprawnieniach w Solar.Web.

W tych pierwszych wyróżniany Admin i Service i faktycznie Instalator może nie chcieć przekazać hasła (mogą to być indywidualne zapisy gwarancyjne).

W przypadku Solar.web mamy trzy poziomy:
- Właściciel instalacji; może "wszystko". Od Nadzorcy wyróżnia go przede wszystkim możliwość nadawania uprawnień innym.
- Uprawniony Nadzorca; ma dostęp do wszystkich ustawień
- Uprawniony Gość; brak dostępu do ustawień i komunikatów serwisowych

 

Pozdrawiam:
Michał Kściuczyk
Fronius Polska

Wiktor Dąbrowski has reacted to this post.
Wiktor Dąbrowski